- Sebelum perdagangan antarabangsa, DD=keluk permintaan dan SS=keluk penawaran.
- Selepas perdagangan antarabangsa, keluk penawaran=SASA. Tingkat harga kereta 0P0. Jumlah permintaan kereta=0Q3. Jumlah penawaran kereta dalam negara =0Q0. Jumlah kereta diimport=Q0Q3.
- Selepas tarif sebesar P0P1 dikenakan, keluk penawaran=STST. Tingkat harga kereta 0P1. Jumlah permintaan kereta=0Q2. Jumlah penawaran kereta dalam negara =0Q1. Jumlah kereta diimport=Q1Q2.
- Kesan Positif Tarif
- Harga kereta meningkat.
- Permintaan kereta menurun.
- Penawaran kereta dalam negara meningkat/ Pertumbuhan industri pengganti import.
- Jumlah kereta diimport berkurangan/ Perbelanjaan import menurun.
- Hasil kerajaan=CEGH.
- Peningkatan guna tenaga dan pengurangan kadar pengangguran.
- Kesan Negatif Tarif
- Herotan (Distortion) dalam peruntukan sumber apabila sumber yang mungkin boleh digunakan dengan lebih cekap di industri lain dialihkan ke industri pengganti import.
- Pengguna terpaksa menanggung perbelanjaan yang lebih besar akibat tarif.
- Pengguna menikmati barangan kurang bermutu seandainya perlindungan industri tempatan tidak disertai dengan peningkatan mutu barang.
- Kekurangan persaingan dari luar negara mungkin mengurangkan galakan industri pengganti import untuk meninggikan kecekapan pengeluaran.
- Tindak balas yang sama dari negara-negara yang dikenakan tarif. Ini akan menjejaskan perkembangan industri eksport negara.
Kesan Pengenaan Tarif
Labels: Sekatan Perdagangan Bebas